Thursday, December 23, 2010

Perkara dalam Sejarah

Sejarah dikatakan berasal daripada perkataan bahasa arab iaitu syajaratun yang bermaksud pohon atau pokok. Sejarah dari segi bahasa bermaksud salasilah,riwayat,keturunan, dan asal-usul.Dari segi keseluruhannya,sejarah ialah peristiwa yang telah direkodkan dan berlaku pada masa lampau berdasarkan bukti-bukti catatan yang ditunjukkan ataupun sumber tersebut telah ditinggalkan sebagai sumber sejarah yang berkaitan masa silam serta diakui oleh para pengkaji dan pentafsir sejarah.

Perkara-perkara yang telah wujud dalam sejarah telahpun menjadi suatu entiti yang berlaku pada masa lampau.Menurut Winston Churchill, bekas perdana menteri Britain yang mengatakan apa yang kita pelajari daripada sejarah adalah,kita tidak benar-benar mempelajari dan memahaminya secara mendalam. Apa yang penting, sejarah yang dipelajari hendaklah dihayati dan cuba memahami secara keseluruhan perkara yang ada dalam sejarah tersebut. Kita melihat perkara sejarah,kita membacanya lalu kita cuba membayangkan tentang peristiwa yang berlaku dengan pemikiran dan akal yang ada.
Suatu perkara mengenai sejarah adalah ia membuatkan kita berfikir dan membuatkan kita ingin tahu mengapa ia boleh berlaku? Sebab dan akibat yang menyebabkan peristiwa itu berlaku serta kesan daripada peristiwa sejarah tersebut kepada kehidupan kita.

Entiti sejarah yang dihayati dan dijiwai sepenuhnya tanpa meragui kebenarannya dapat membentuk jatidiri dan semangat cinta akan negara,bangsa dan agama yang sama sekali tidak boleh diganggu gugat oleh fahaman haluan kiri.
Sejarah yang berorientasikan fahaman radikal ataupun haluan kiri merupakan suatu racun yang boleh membunuh entiti sejarah yang dilindungi oleh sumber dan bukti serta berupaya merosakkan pemikiran yang berlandaskan kebenaran sejarah itu sendiri.
Penentangan terhadap pengetahuan tentang fahaman sejarah yang berhaluan kiri boleh dibuat dengan cara melakukan penyelidikan sejarah dengan penemuan lebih banyak perkara ataupun maklumat yang dapat menyokong segala bukti yang dikemukakan.Penyelidikan yang dibuat seharusnya mengambil kira tafsiran dan pendapat pengkaji sejarah yang lain serta berijtihad untuk memberikan satu jawapan yang kukuh dalam menyokong fakta yang dibuat. Fakta dan segala sumber yang dikaji secara teliti menyebabkan ia tidak boleh dipersoalkan dan mampu menjawab segala keraguan yang ditimbulkan oleh fahaman sejarah yang berhaluan kiri.

Saya berpendapat bahawa sejarah yang bercirikan fahaman haluan kiri sukar untuk diterima oleh masyarakat disebabkan ia suatu teori yang sangat mengelirukan serta berupaya memecahbelahkan masyarakat mengikut fahaman sejarah yang bertentangan.Lagipun, sumber fahaman haluan kiri tersebut masih tidak disahkan kebenarannya umpama rekaan cerita dongeng. Bukti yang diketengahkan adalah tidak boleh dipercayai hasil daripada kajian yang dibuat kadang-kadang tidak relevan dan tidak dapat menyokong fakta yang dikemukakan.

Kesimpulan yang boleh dibuat,jikalau anda ingin mempelajari sejarah sesuatu perkara, anda perlu benar-benar mempelajarinya dan jangan mempersoalkan apa yang dah ditulis oleh sejarah disebabkan segala-galanya dilindungi oleh fakta dan bukti yang relevan. Seperti apa yang saya katakan sebelum ini, anda perlu melihatnya,membacanya,membayangkannya serta menghayatinya dengan sepenuh hati tanpa ada rasa ragu-ragu terhadapnya.Jikalau anda masih lagi mempersoalkan kebenaran sejarah tersebut,saya mencabar anda supaya melakukan kajian yang disokong dengan bukti yang lebih konkrit berbanding sumber sejarah asal. Jikalau anda gagal mengemukakan lebih banyak fakta untuk mempertikaikannya, anda tidak ubah seperti pencacai yang sebaris dengan golongan pemutarbelit sejarah dan juga boleh diangkat sebagai petualang sejarah.

No comments:

Post a Comment