Wednesday, June 16, 2010

Kisah yang lalu.....


Saya dilahirkan pada era 90-an . Saya beruntung kerana dilahirkan di sebuah negara yang aman damai dan harmoni . Nasib baik aku tak dilahirkan negara-negara bergolak sebagai contoh macam negara afrika . Saya percaya kelahiran aku didunia ini mempunyai tujuan dan faktor-faktor seperti mana umat manusia yang lain . Mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat, itulah matlamat sebenar kehidupan kita sebagai umat islam . Sebagai warganegara Malaysia yang baru hidup selama 17 tahun, kehidupan pada zaman sekarang ini adalah lebih bermakna daripada kehidupan zaman penjajah . Bayangkanlah kalau remaja-remaja di Malaysia pada masa sekarang ini hidup pada zaman pendudukan jepun dan tahun darurat semasa ancaman komunis , sudah pasti saya akan kata mereka tidak mempunyai semangat keberanian untuk menempuh semua ini . Maklumlah zaman sekarang ni semuanya hidup senang, tidak pernah menempuhi kesusahan hidup. Mungkin sesetengahnya ada yang ketinggalan . Semangat pemuda-pemuda Melayu pada tahun 1946 menjadi kemuncak kepada penyatuan sebuah bangsa Melayu menentang penjajah . Kini persoalan yang timbul adakah semangat 1946 ini masih ada pada pemuda zaman sekarang? Semua orang sudah boleh merfikir sejauh mana tahap semangat patriotik kita terhadap negara.
( Diubahsuai daripada artikel dalam blog lama saya)

No comments:

Post a Comment